21 Nisan 2014 Pazartesi

Ekonomi nedir? İktisat ve Ekonomi Arasındaki fark nedir?





Ekonomi, üretim, ticaret, dağıtım ve tüketim, ithalat ve ihracattan oluşan insan aktivitesidir. İnsanın ihtiyaçlarını karşılamada yapılan her türlü faaliyeti içerir. Ekonomi belli bir bölge içindeki ekonomik sistemden oluşur. Bu sistem o bölgedeki işgücünü, sermayeyi, doğal kaynakları; üretim, ticaret ile dağıtımda rol alan ekonomik kuruluşları ve o bölgedeki mal ile hizmetlerin tüketimini içerir. Bir ekonomi teknolojik evrim, tarih ve sosyal organizasyon ile coğrafya, doğal kaynaklar, gelir ve ekoloji gibi ana faktörlerin birleşmesiyle oluşur.

Ekonomi sözcüğünün; "oikia" (Yunanca: ev) ve "nomos" (Yunanca: kural) köklerinden gelir, "ev yönetimi" anlamındadır.

Tüm meslekler, kuruluşlar veya ekonomik faaliyetler ekonomiye katkıda bulunur. Tüketim, tasarruf ve yatırım ekonominin çekirdek öğelerindendir ve pazarın dengesini belirler. Ekonominin birincil, ikincil ve üçüncül olmak üzere üç sektörü mevcuttur.

Tarih boyunca toplumlar karmaşıklaştıkça ekonomi de gelişmiştir. Sümerler mal paraya dayanan büyük ölçekte bir ekonomi oluştururken, günümüzdeki anlamıyla ilk ekonomiyiBabilliler ve komşu şehir devletleri kurmuştur.(1)

İyi hoş, güzel bunlar da iktisatla arasındaki fark ne peki?

''Ekonomi batı kaynaklı bir sözcük olarak, iktisadi yaşamda politikadan soyutlanmış, matematiksel büyüklüklerin incelendiği, insan tercih ve tavırlarının da soyutlama yöntemi ile sözkonusu matematik kuramlara eklemlendiği bir bilim dalını ifade eder. iktisat ise, tanımını doğu kaynaklarında bulan ve batılı ekonomik anlayışın üzerine bizatihi tek tek iktisadi aktörlerin salt ekonomik olmayan ama politik tercihlerinin de çeşitli bilimsel yöntemlerle analiz edildiği bir çok yönlü bilimdir.''

Demiş şair.

Sonra başka bir tanımda ekonomi'ye bakıyosun şöyle diyor;

''Ekonomi veya iktisat, üretim, dağıtım, tüketim, ticaret, değişim ve bölüşüm ile ilgili etkinliklerin bütünü ile bu etkinlikleri inceleyen bir bilim dalıdır.''(2)

Bana soracak olursanız bir fark yok. Varsa da Türkiye'de yok..

Bu tanımların her birini iktisat veya ekonomi başlığına oturtabilirsiniz. Lakin siz Ekonomi de okusanız, İktisat da okusanız bir Makro bir Mikro yada İktisadi Matematik dersleri göreceksiniz, yada akademisyen olduğunuzda ekonomik büyüme kavramını, İktisat da okusanız Ekonomi de okusanız inceleyeceksiniz, çıkarımlar yapacaksınız.

Eğer bu alanda Lisans okumak istiyorsanız, bu iki kavram arasındaki farkları düşünmekle vakit kaybetmek yerine, şimdiden ekonomi gazeteleri ve haberleri, köşe yazıları okumaya başlayın.

Ha bir de Adam Smith isimli vatandaşı araştırmaya başlayın, çünkü modern ekonominin Jimi Hendrix'idir kendisi.



Jimi Hendix'e tip olarak tabiiki benzemiyor, saçlarının şu kıvrımları biraz belki... Ama anlatmak istediğim o değildi zaten.

--------------------------

(1) Wikipedia

(2) Wikipedia

2 yorum:

  1. Mehmet bey yorumlarınızı gerçekten çok beğendim. Açıklamalarınız çok güzel...

    YanıtlaSil